Firma/Podnikání  < Titulní strana

2. 7. 2001

Hon na informace

Strategie

Říká se jim nosiči vody. Jde o společnosti, které u nás monitorují média. Posbírané informace neboli vodu pak vylijí na mlýn například PR agentur. Tím  jim vytvoří podmínky pro kvalitní práci.

Nejvíce šetří PR agenturám čas takzvaný elektronický monitoring. Jeho prostřednictvím totiž získají požadované informace během několika minut. "Když děláte klasický výstřižkový monitoring tisku, musíte jet v noci do tiskárny. Jedině tak můžete mít informace u sebe relativně včas. Přesto ale dodáte monitoring svým klientům nejdříve v devět hodin ráno, což je pro řadu z nich už pozdě. Navíc je tento monitoring zpracován jen z několika titulů," hodnotí  Petr Herian, ředitel společnosti Newton IT. Tato firma u nás provozuje elektronický monitoring médií už pět let. Ve své branži má zhruba padesátiprocentní podíl na trhu.  Herian přiznává, že začátky byly velmi těžké. Uživatelé totiž novému systému nevěřili. Postupně se ho ale klienti naučili používat a velká část z nich si bez něho dnes nedokáže svou práci vůbec představit. Patří mezi ně například úředníci státní správy, pracovníci bank, velké podniky, novináři a samozřejmě i PR agentury. "Elektronický monitoring je náš denní chleba. K tomu mimo jiné sledujeme zpravodajské servery na internetu, které jsou v některých případech ještě rychlejší," říká  Jiří Šebek, acount manager agentury  Donath-Burson-Marsteller. Podle něho má u nás tento způsob monitoringu své nedostatky. Mezi ně patří jeho cena. Například prohlédnutí jednoho článku vyjde uživatele na 6 korun, přitom celé noviny stojí v trafice 5 korun.

Každý má jiný metr

Podle Heriana přistupuje Newton IT ke každému z klientů individuálně. Některým z nich mimo jiné povoluje i online přístup do své databáze. Je ale i řada takových, kterým to neumožní. Jde například o různé informační agentury, u nichž hrozí, že by mohly získané informace prodat dál.  Newton IT se tím významně liší od své největší konkurence na trhu, společnosti  Anopress. Ta totiž umožňuje online přístup do databáze všem svým klientům. Její ředitel  Vojtěch Stavný se podobného zneužití informací nebojí. Říká, že systém Anopressu je proti němu ošetřen. Navíc je podle něho u nás na trhu nejmodernější a může svým uživatelům poskytnout nejkvalitnější informace. "Stejný rozdíl byste cítili, kdybyste jeli do Prahy autem a mohli byste vyzkoušet trabant nebo mercedes. Podobně lze rozlišovat i monitoring. Představte si denně 200 zpráv, a to je dobrý monitoring. Můžete ale dostat na stůl jen 5 zpráv, se kterými se skutečně musíte zabývat. Pak máte vynikající monitoring," shrnuje Stavný. Odborníci však systému firmy Anopress vytýkají jeho technickou složitost. Kvůli ní využívají řadoví klienti většinou jen standardní fulltextové vyhledávání. Celkově ho ocení jen lidé, kteří potřebují ke své práci podrobnější mediální analýzy. Vedení této společnosti přiznává, že nárůst jejich zákazníků není tak rapidní, jak se očekávalo.  Tento fakt, a především neplněné závazky z minulých let přispěly k tomu, že Anopress je nyní v konkurzu a správce rozhoduje o jeho novém vlastníkovi. K vážným zájemcům patří i Newton IT. "Pro nás je to velmi čerstvá informace. Nicméně jejich koupi zvažujeme," prozrazuje Herian. V žertu dodává, že svého rivala Vojtěcha Stavného předehnal už jak v podnikání, tak i v soukromém životě. "On má tři dcery a já také. Před časem se mi ale narodili ještě další dva kluci."

Výstřižky versus elektronika

Kromě elektronického monitoringu u nás stále existují společnosti, které dělají výstřižkovou službu. Patří k nim i Mladá fronta, která tímto způsobem sleduje média už více než 30 let. "Myslím, že v řadě směrů jsme lepší než elektronický monitoring. Především je náš archiv více utříděný. V počítači si člověk zadá například heslo  Karel Gott a vyjede mu i televizní program, kde je pořad, ve kterém tento zpěvák účinkuje. To je mi na nic," říká vedoucí Útvaru novinářské informace a dokumentace akciové společnosti Mladá fronta Jaroslav Vozobule. Podle Jiřího Šebka má výstřižková služba hodnotu pro klienta, který chce vědět, kde článek vyšel a s jakou fotografií. Jinak je ale příliš pomalá. Všichni se shodují v tom, že elektronický monitoring má větší budoucnost. Problém ale nastane, až se jím za pár let náš trh zasytí. "Zatím tu ještě stále existuje klientela, která využívá jen výstřižky nebo čte pravidelně noviny. Otázkou však zůstává, zda jí bude stačit jen jednoduchý monitoring, nebo jestli bude chtít i luxusnější služby jako mediální analýzy. Právě o ně očekávám v budoucnu největší zájem," uzavírá Herian.

Zaujalo mě

Je to už několik měsíců, co jsem sledoval večerní zpravodajskou relaci. Hlasatelka právě informovala o kruté zimě v Rusku, kde nefungovaly dodávky energií a lidé tam zoufale sháněli dřevo na topení, aby se alespoň trochu zahřáli. A jak to tak bývá, objevili se ve městech překupníci s topivem, kteří prodávali dřevo za několikanásobek tržní ceny. Určitě bych si této obyčejné zprávy ani nevšiml, kdyby jedna z mých školou povinných dcer nepoznamenala: „Těm lidem by přece měli prodávat dřevo na topení za nižší cenu než je běžné, když je v jejich zemi krutá zima a nefunguje jim elektrika ani plyn. Proč ho prodávají s několikanásobnou přirážkou ?“ Jak přirozené a srozumitelné. To jen já občas zapomenu svým dětem vysvětlit, jak se stát opravdu bohatým.

Událost měsíce
42. Mezinárodní kongres monitoringových agentur


Fédération Internationale des Bureaux d´Extraits de Presse

Václav Havel převzal patronát nad konáním 42. mezinárodního kongresu FIBEP (Fédération Internationale des Bureaux d´Extraits de Presse) v Praze. „Vaše krásné město očekává v příštím roce účastníky kongresu ze 40 zemí světa," sděluje Joachim von Beust, generální tajemník a hospodář FIBEP, a dodává: " Prahu jsme si vybrali proto, že v České republice je naším dobrým partnerem společnost NEWTON I.T., která se může zhostit náročné úlohy hostitele a pořadatele.“ http://www.newtonit.cz

Odkaz měsíce
Internetový obchod s hračkami
Sedm let jsme na trhu...
http://www.svethracek.cz
Diář akcí
Pondělí 19. června 2007
Zastupitelstvo MČ Praha 20 Horní Počernice

Zasedání zastupitelstva městské části se koná od 17:00 hod. v Kulturním centru Domeček. http://www.pocernice.cz/

Úterý 20. června 2007
Studio Česko

Od 15:35 hod. budu hostem moderátora Ondřeje Černého v pořadu Studio Česko.
Bude to rozhlasová premiéra :-)
A hned 25 minut živého vysílání...
To bude hukot :-)
http://www.rozhlas.cz/radio_cesko/

Čtvrtek 22. června 2007
ČT 1 pořad POKR

Newton IT bude v tomto pořadu spolu s Technickou univerzitou v Liberci prezentovat systém na automatické rozpoznávání řeči.
POKR - POstřehy, Komentáře a Rady pro podnikatele. Pořad pro podporu a rozvoj podnikání. http://www.ceskatelevize.cz/

Čtvrtek 28. června 2007
ZŠ Stoliňská slaví 220 let

Základní škola Stoliňská v Horních Počernicích oslaví 220 let od svého založení. Začátek slavnosti je ve 14:00 hod. http://www.zschvaly.wz.cz/

Copyright © 2006 - 2008 Petr Herian - všechna práva vyhrazena.Životopis | Z médií | Obrazem | Odkazy | Kontakt